Pandemia koronawirusa szansą dla branży e-commerce? O sytuacji na rynku, magazynach przyszłości i trendach w logistyce

e-commerce
Damian Kołata, Associate, Senior Business Development Manager w Cushman & Wakefield

Obecna sytuacja na świecie ma niebagatelny wpływ na wiele branż. Wbrew pozorom, dla niektórych może stanowić punkt zwrotny. O szansie dla branży e-commerce i o tym, jak dostosować magazyn do nowej rzeczywistości, opowiadał Damian Kołata, Associate, Senior Business Development Manager w Cushman & Wakefield, podczas pierwszego z cyklu spotkań online: „Czarny łabędź – biała flaga czy zielona wyspa? Jak dostosować magazyn do nowej rzeczywistości?”.

Perspektywy rozwoju

Webinar miał na celu przedstawić kierunki i perspektywy rozwoju branży e-commerce w najbliższym czasie. Prowadzący spotkanie Damian Kołata omówił sytuację na polskim rynku, podkreślając, że branże food retail i online retail mają szanse na największe zyski. Świadczą o tym przedstawione dane. Okazuje się, że zamówienia online w tych właśnie branżach odnotowały wzrost o 100% w porównaniu do zeszłego roku. Co więcej, osoby, które do tej pory były niechętne do dokonywania zakupów online, zostały obecnie niejako do nich zmuszone i… prawdopodobnie będą robiły to nadal. Branża e-commerce w dalszym ciągu będzie zwiększała swój udział w handlu. Potwierdzają to także przykłady z Chin.

Alibaba jako punkt zwrotny w swoim rozwoju określa epidemię SARS z 2003 roku. Firma wzbogaciła się wówczas o 4000 nowych kontrahentów, a ich obrót był 5 razy większy niż przed epidemią. Podobna sytuacja spotkała JD.COM, której właściciel przeniósł sprzedaż z 12 sklepów stacjonarnych do Internetu, by rocznie osiągać obroty na poziomie 80 mld dolarów. To pewne, że epidemię można traktować jako punkt przełomowy” – zaznacza ekspert.

Polska w obliczu zmian

E-commerce króluje także na rynku polskim. Pandemia motywuje firmy do wprowadzania nowych rozwiązań. Eurocash myśli o zatrudnieniu 2 tysięcy nowych pracowników, a wiele firm planuje wejście na rynek e-commerce, mimo wcześniejszych obaw. Można zaryzykować stwierdzenie, że gdyby nie epidemia, zapewne Żabka czy Biedronka nie zdecydowałyby się tak szybko na wejście w sprzedaż online. Kolejne działania, na które warto zwrócić uwagę to podjęcie współpracy z Mango przez Kaufland oraz pojawienie się Media Markt na platformie Allegro.

Przestrzeń magazynowa dla e-commerce

Rosnąca sprzedaż e-commerce sprawia, że branża musi wziąć pod uwagę nowe wyzwania i dostosować przestrzeń magazynową do nowej rzeczywistości. Magazyny dla e-commerce znacznie różnią się od tych, dedykowanych innym branżom. Muszą odpowiadać wielu potrzebom, w szczególności muszą zapewniać różne sposoby składowania, kompletowania i strefę zwrotów. Usługi, które są wyróżniane jako wartość dodana to: zarządzanie zwrotami, co-packing, etykietowanie, pakowanie, dodawanie różnorodnych ulotek i próbek, zarządzanie opakowaniami. Musi to być także powierzchnia odpowiednio doświetlona, z dostępem do światła dziennego, z odpowiednią temperaturą i zapleczem socjalnym.

Fokus na zwroty

Podczas webinaru szczególna uwaga słuchaczy została zwrócona na strefę zwrotów. Okazuje się, że według badań 86% klientów chętnie wraca po zakupy, jeśli firma oferuje darmowe zwroty, a 62% klientów nie zdecyduje się na zakupy w firmie, która ich nie oferuje. Jest to trudna operacja logistyczna, ale – jak wskazują powyższe dane – jest niezbędna w przypadku e-commerce. Co ciekawe, Damian Kołata podkreślił, że logistycy mogą mieć znaczący wpływ na poziom zwrotów. Według badań, 30% zwrotów jest spowodowanych tym, że przesyłka doszła do odbiorcy w złym stanie.

Magazyny przyszłości, a automatyka

Czy automatyka i roboty są przyszłością logistyki magazynowej? Ekspert Cushman & Wakefield wymienił 10 sytuacji, w których warto inwestować w automatykę. Są to: chęć znacznego zwiększenia efektywności, wąskie gardła, potrzeba większej precyzji w procesie logistycznym, sytuacja, kiedy operujemy dobrami, które są łatwo policzalne, problem na rynku pracy i brak pracowników, chęć zwiększenia bezpieczeństwa towarów, ograniczone miejsce, sytuacja, kiedy operujemy asortymentem o dużym rozmiarze, notowania szybkiego wzrostu, wysokie znaczenie ekologii i oszczędności energii. Ekspert podkreśla, że w cenie będą maszyny, które mają wiele czujników, mogą współpracować z ludźmi i takie, które wciąż się uczą.

10 trendów w logistyce

Wisienką na torcie było 10 trendów w logistyce, które zaprezentował autor. Według eksperta Cushman & Wakefield w branży królować będą:

1. Otwarcie sprzedaży internetowej przez firmy, które działały do tej pory jedynie w postaci kanałów offline i nie myślały wcześniej o otwarciu się na tę nową formę aktywności. Według shoper.pl, zainteresowanie otwarciem sklepu internetowego, w marcu 2020 r. wzrosło o połowę w porównaniu z rokiem ubiegłym. W ciągu ostatnich kilku tygodni już kilka firm uruchomiło, testuje, bądź zamierza uruchomić sprzedaż internetową:

  • Ziaja w swoim komunikacie prasowym podaje: „Informujemy, że już od dłuższego czasu pracujemy nad pierwszym oficjalnym e-sklepem Ziaja. Działania nad nim są już bardzo zaawansowane. Ze względu na szczególną sytuację w jakiej się teraz wszyscy znajdujemy, postanowiliśmy maksymalnie przyspieszyć. Sklep ma ruszyć już na początku kwietnia”,
  • Stokrotka otwiera sklep internetowy w formule „Click & Collect”. Zakupy będzie można odbierać póki co tylko w jednym sklepie w Lublinie, to jednak pilotażowy program. Wkrótce podobna usługa będzie dostępna też w sklepach Stokrotki zlokalizowanych w innych miastach,
  • Jean Louis David w trybie ekspresowym otworzył możliwość zakupu kosmetyków stosowanych w salonach fryzjerskich sieci za pomocą nowostworzonej strony internetowej,
  • Kaufland startuje z nową usługą, jaką są zakupy online z dostawą do domu. Za pomocą platformy Mango, Internauci będą mogli nabyć specjalną paczkę z niezbędnymi produktami spożywczymi oraz higienicznymi. Będą to 32 artykuły, które cieszą się największą popularnością wśród klientów sklepu, m.in. makaron, ryż, mąka, herbata, olej, czekolada, zupki chińskie, mleko, pasztet, kabanosy, sok czy papier toaletowy,
  • Żabka przeprowadza właśnie pilotażowy projekt w zakresie Click & Collect (kilkanaście sklepów w Warszawie), a nawet dostaw do domu (Poznań Jeżyce i Łazarz).

2. Wejście pod strzechy kanału e-grocery. Wiele osób, które do tej pory miały opory przed zamawianiem online artykułów spożywczych, z pewnością się do tej opcji przekona. Trend ten spowoduje, że dostawy pod drzwi będą oferowane też przez małe sieci sklepów w ramach „ffs”, czyli fullfillment from store. Z takimi usługami spotkać się można już w wielu sklepów sieci Chata Polska oraz Delikatesy Centrum.

3. Nowe metody dostaw. Epidemia w Chinach spowodowała ogromny boom w zakresie dostaw pojazdami autonomicznymi. Wdrożył je na szeroką skalę np. portal JD.com. Pewnie minie jeszcze wiele miesięcy, zanim obrazek taki zobaczymy na polskich ulicach, ale niewątpliwie branża KEP bierze takie metody o wiele bardziej pod uwagę, niż jeszcze na początku roku. Nie dotyczy to jedynie pojazdów autonomicznych, ale różnego rodzaju dostaw bezkontaktowych (np. dronami).

Zapewne niepokojąco szybki wzrost pandemii w USA spowoduje zwiększenie zainteresowania dostawami realizowanymi przez pojazdy autonomiczne chociażby przez Walmart współpracujący już z firmą Nuro przy pojeździe R2, który będzie używany również przez sieć Domino’s.

4. Wzrost kategorii, na które do tej pory patrzyliśmy z przymrużeniem oka, np. różnego rodzaju „pre-owned items”. Dotyczy nie tylko mody, ale też książek czy zabawek. Po pierwsze, zrównoważony rozwój i coraz bardziej ekologiczne podejście Polaków pomaga w popularyzacji takich kategorii, a po drugie, czasy kryzysu zmuszają konsumentów do oszczędnościowego gospodarowania swoimi zasobami i generowaniu dodatkowych źródeł dochodu, a także ograniczonych wydatków.

5. „Localization instead of globalization” – będziemy chętniej wspierać lokalne sklepy, chcąc pomóc im przetrwać najtrudniejsze miesiące. Dzięki temu przychylniej niż do tej pory będziemy patrzeć na małe projekty e-commerce, na których powodzenie mamy realny wpływ.

6. Wdrożenie na niespotykaną do tej pory skalę projektów zarządzania ryzykiem i business continuity plan, co przełoży się również na zwiększenie zapasów i ich dywersyfikacja pod kątem lokalizacji magazynowych.

7. Wzrost znaczenia dostaw tego samego dnia. Firmy będą chciały być jeszcze bliżej klienta końcowego, co spowoduje też rozwój magazynów city logistics, umożliwiających wdrożenie takiej opcji.

8. Większe znaczenie marketplace. Już w zeszłym roku za prawie połowę (47%) obrotów handlu elektronicznego w Niemczech odpowiadały marketplace, które wygenerowały swoimi transakcjami ponad 40 mld EUR. Nie tylko amazon i ebay, ale też wiele mniejszych. W Polsce dominującą pozycję ma allegro, ale na rynku jest jeszcze miejsce na kilka mniejszych inicjatyw, podobnie, jak u naszych zachodnich sąsiadów.

9. Dalszy rozwój omnichannel. Galerie handlowe będą częściej traktowane jako skupisko rozrywki, gastronomii i innych usług, a sklepy z czasem przerodzą się w multimedialne i wielokanałowe miejsca kontaktu z klientem, odbioru zamówień, showroomu, punktu zwrotów czy nawet małego centrum fulfillmentu.

10. Zwrócenie szczególnej uwagi na jeszcze większe bezpieczeństwo i higienę. Koronawirus nie zniknie z dnia na dzień, stąd firmy wdrażać będą nowe procedury w zakresie bezpieczeństwa i higieny. Ruch zapowiedział kilka dni temu ozonowanie wszystkich przesyłek dostarczonych w ramach „Paczki w Ruchu”, a Lancerto zapewnia o tym, że wprowadza 7-dniową kwarantannę dla zwracanych przesyłek, a do klientów wysyłany jest jedynie nowy towar, bądź zwrot przeprocesowany po okresie kwarantanny.

Partnerami wydarzenia byli: Nowoczesny Magazyn, Logistka a Jakość oraz Pro Progressio. Webinar rozpoczął cykl spotkań online, organizowanych przez międzynarodową firmę doradczą Cushman & Wakefield dla poszczególnych branż w różnych obszarach rynku nieruchomości.

O Cushman & Wakefield

Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) jest wiodącą na świecie firmą doradczą świadczącą usługi na rzecz najemców i właścicieli nieruchomości komercyjnych. Cushman & Wakefield należy do grupy największych firm doradczych na rynku nieruchomości, zatrudnia ok. 53 tysiące pracowników w 400 biurach i 60 krajach na całym świecie. W 2019 roku jej przychody wyniosły 8,8 mld USD. Do najważniejszych usług świadczonych przez firmę należą zarządzanie nieruchomościami, obiektami i projektami, pośrednictwo w wynajmie powierzchni, obsługa transakcji na rynkach kapitałowych, wyceny i inne. Więcej informacji można uzyskać na stronie: www.cushmanwakefield.com lub na Twitterze: @CushWakeCE

Więcej publikacji na temat magazynów i logistyki tutaj