1000 managerów z 13 krajów Europy od września zmierzyło się już z 40 zadaniami w ramach grywalizacji Manager of Choice – to sposób Grupy Raben by w dobie COVID19 budować i rozwijać silne zespoły oraz zacieśniać więzi na linii manager-pracownicy. Co dokładnie działo się w Grupie w przeciągu minionych miesięcy? Jak projekt oceniają uczestnicy rywalizacji? Czy wiedza zdobyta w trakcie gamifikacji przekłada się na zachowania managerów w rzeczywistych sytuacjach zawodowych?
Regularnie przeprowadzane badania zaangażowania wśród pracowników Grupy Raben potwierdzały, że znaczący wpływ na doświadczenia pracowników mają ich bezpośredni przełożeni. A zatem aby wzmocnić pozytywne doświadczenia pracowników należy wzmocnić managerów by świadomie, profesjonalnie i z przyjemnością budowali relacje z pracownikami i długoterminowo tworzyli środowisko pełne pozytywnych doświadczeń.
„Wspólnie z Zarządem Grupy Raben, managerami i pracownikami wypracowaliśmy więc najlepsze praktyki zarządzania, czyli kompleksowy, zawierający konkretne przykłady pozytywnych zachowań materiał edukacyjny dla managerów. W pierwszej kolejności materiał ten otrzymali managerowie w trakcie sesji szkoleniowych. Po etapie szkoleń, ponieważ mamy DRIVE do innowacji postanowiliśmy utrwalić go organizując na platformie gamifikacyjną grę dla managerów.” – mówi Anita Koralewska-Ratajczak, Head of HR, Grupa Raben
Gamifikacja Manager of Choice podzielona jest na 5 etapów, bezpośrednio wpływających na budowanie doświadczeń pracowników: rekrutacja, onboarding, rozwój, codzienna praca, odejście z organizacji. Managerowie w trakcie programu zdobywają wiedzę zgodnie z cyklem doświadczeń pracownika. Zadania, z którymi się spotykają dotyczą bardzo różnorodnych sytuacji. Aby znajdujące się na platformie zadania były jak najbardziej angażujące i różnorodne, większość z nich wymagała odpowiedzi otwartych lub rzeczywistych działań i współpracy ze swoim zespołem. Dlatego, w firmie powstał zespół ponad 40 asesorów, którzy w trakcie programu na bieżąco sprawdzają odpowiedzi managerów.
„Grywalizacja polega na przekazaniu partii wiedzy, w taki sposób, aby całość w swej strukturze przypominała fabułę gry. Uczestnicy programy w wirtualnym, sfabularyzowanych świecie gamifikacji zdobywają unikalne dobra (np. nasiona czy owoce) i walczą z przeciwnościami losu (np. atak szkodników), tak aby osiągnąć upragniony cel i nagrody. Gamifikacja to przede wszystkim rywalizacja, współpraca…i dobra zabawa. Przyswajanie nowej wiedzy w tej sytuacji wiąże się z przypływem dopaminy i wieloma pozytywnymi doświadczeniami.” – wyjaśnia Anita Koralewska-Ratajczak
Po 3 miesiącach można śmiało powiedzieć, że decyzja o wzmocnieniu tej inicjatywy gamifikacją to strzał w dziesiątkę! Świadczy o tym niesłabnące zaangażowanie managerów. Aż 75% z nich kończy każdy moduł wykonując wszystkie dostępne na platformie zadania. Ważnym posunięciem, które zapewnia duże zainteresowanie, jest to, że zadania pojawiają się na platformie regularnie o ściśle określonych godzinach, a szybkość reakcji jest promowana. Aż 40% uczestników rywalizacji wykonuje zadania w ciągu dwóch godzin od daty ich publikacji. Każdy doskonale zdaje sobie sprawę, że im szybciej upora się z dostępnymi zadaniami, tym wyższą pozycję w rankingu zajmie.
Program jest rozłożony w czasie tak, żeby managerowie mogli regularnie utrwalać w praktyce pozyskaną wiedzę. Dzięki temu w długofalowej perspektywie czasowej wypracowują nowe nawyki i sposoby działania. Większość pytań dotyczy realnych sytuacji lub nawiązuje do osobistych doświadczeń managerów (np. opowiedz o feedbacku, który otrzymałeś od swojego przełożonego i które szczególnie zapadł Tobie w pamięci i uzasadnij dlaczego akurat go zapamiętałeś/łaś). Oprócz utrwalenia podstawowych zagadnień teoretycznych celem jest zainspirowanie menadżerów do nowych rozwiązań.
Gra umożliwia nagradzanie menagerów za dobre wyniki, ciekawie wykonane zadania, szybkość reakcji. Najlepsi poza nagrodą otrzymują symboliczną czerwoną pelerynę MANAGER OF CHOICE! Menagerowie podkreślają możliwość utrwalenia wiedzy w niekonwencjonalny sposób oraz zacieśnienia relacji ze swoim zespołem. Dział personalny cieszy się z częstych kontaktów z menagerami, którzy coraz chętniej konsultują wyzwania z obszaru HR i wprowadzają nabytą wiedzę w życie. Rywalizacja między zespołami z różnych krajów wzmacnia współpracę wewnątrz danego zespołu menadżerskiego.
„Jestem całkowicie zachwycona sposobem nauki w formie gry. W ten sposób znacznie łatwiej jest przyswoić materiał. Co więcej, gra wywołuje spore emocje wśród pracowników, jak również zachęca do bliższej współpracy w zespole.” – powiedziała Inna Ocheretnaya, dyrektor zarządzający Raben Ukraina.
A Maciej Jarosz, Group Treasury Manager, Grupa Raben dodaje: „Manager of Choice to ciekawe urozmaicenie w czasach pracy zdalnej, zwłaszcza, że przyswajanie i utrwalanie wiedzy odbywa się w formule grywalizacji. Zadania są niestandardowe, wymagają bycia kreatywnym, czasami angażują cały zespół w jego wykonanie, a informację zwrotną otrzymujemy dosyć szybko. Dodatkowym atutem jest możliwość rywalizacji z innymi managerami z Grupy.”
Z kolei Florian Schneller, branch manager, Raben Germany tak ocenia program: „Dzięki gamifikacji Manager of Choice udało nam się stworzyć bardzo atrakcyjną platformę. Szczególnie istotne jest to, że tematy i zadania na niej dostępne są bardzo zbliżone do codziennego życia managera, co przekłada się na bezpośrednią korzyść dla każdego z nas. Zdobytą wiedzę możemy wykorzystywać codziennie a nowe rozwiązania z powodzeniem wprowadzić w życie”.
Zobacz także: BPI Real Estate Poland stawia na digitalizację procesów biznesowych
Wartością dodaną całej rozgrywki jest wsparcie podopiecznych fundacji Radość Dziecka. Managerowie, którzy ukończą określony etap gry/rundę udzielając min. 60% poprawnych odpowiedzi otrzymują żeton, który pozwali na sfinansowanie jednej lekcji języka obcego/spotkania z psychologiem lub logopedą dla podopiecznych fundacji.
Program potrwa do końca grudnia 2020 r., przed ponad tysiącem managerów z całej Grupy jeszcze 2 etapy gamifikacji z wieloma zadaniami i wyzwaniami zespołowymi. Kto zdobędzie najwięcej punktów, w najlepszym czasie i zostanie MANAGER OF CHOICE? Dowiemy się już wkrótce, a rywalizacja trwa w najlepsze.
„Pandemia nie zatrzymała nas, wręcz przeciwnie, tempo nabywania wiedzy i stosowania jej w praktyce wzrosło.” – podsumowuje Anita Koralewska-Ratajczak.
Grupa Raben
Grupa Raben jest operatorem logistycznym, który oferuje kompleksowe usługi TSL: logistykę kontraktową, transport drogowy (krajowy, międzynarodową oraz na wschód), Fresh Logistics, FTL & transport intermodalny, morski oraz lotniczy.
Niemal 90 lat doświadczeń i uznanie zdobyte na rynku w czasie tego okresu pozwalają na budowanie i utrzymywanie długotrwałych relacji z klientami. Firma oferuje logistykę „z ludzką twarzą” dla małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. Partnerstwo i zaufanie wpisują się w ten styl współpracy. Raben w biznesie kieruje się min. podejściem fair play, ponieważ wierzy że relacje oparte na wzajemnej szczerości budują lepsze jutro.
Grupa posiada ponad 150 własnych oddziałów w 13 krajach Europy (Polska, Niemcy, Holandia, Czechy, Słowacja, Ukraina, Litwa, Łotwa, Estonia, Węgry, Rumunia, Bułgaria oraz Włochy) dysponuje około 1 200 000 m2 powierzchni magazynowych i każdego dnia na drogi wysyła ponad 8500 ciężarówek. Raben to „People with drive”. To drużyna, która lubi wyzwania i zawsze gra do jednej bramki. Każdy z ponad 10 000 pracowników ma w sobie swój indywidualny drive, który napędza zespół. Wyróżnia nas przedsiębiorczość, energia i niekończący się apetyt na więcej…
Grupa Raben prowadzi swoje działania w sposób społecznie odpowiedzialny, skupiając się na: edukacji, bezpieczeństwie i ekologii. Więcej informacji dostępne pod adresem: www.raben-group.com.
Fundacja „Uśmiech i Radość Dziecka” zajmuje się niesieniem pomocy dzieciom niepełnosprawnym i chorym, w szczególności ofiarom wypadku drogowego, których niepełnosprawność lub choroba wynikła z uczestniczenia w wypadku drogowym. A także wspiera dzieci krzywdzone w rodzinie; z ubogich rodzin, szczególnie wielodzietnych oraz wspiera dzieci będące w trudnej sytuacji życiowej, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji i oświaty. Fundacja powstała w 2016 roku i została założona przez Ilonę i Ewalda Raben.