Komfort przede wszystkim – czyli co w biurach najbardziej cenią pracownicy z pokolenia Z?

pokolenia Z

Według badania przeprowadzonego przez międzynarodową firmę doradczą Cushman & Wakefield, przedstawiciele pokolenia Z w biurze najczęściej będą korzystać z podstawowego miejsca pracy oraz przestrzeni do regeneracji i wypoczynku. Co, zdaniem „Zetek”, jest w przestrzeni biurowej zbędne? Odpowiedzi mogą zaskakiwać. 

Wygodna przestrzeń biurowa to dla przedstawicieli pokolenia Z podstawa. Badanie przeprowadzone na potrzeby raportu pt. „Generacja Z: Miejsce pracy liderów jutra”, pokazało, że jedna trzecia wszystkich respondentów chciałaby codziennie korzystać ze stref do regeneracji w trakcie pracy. Do takich miejsc możemy zaliczyć strefy socjalno-gastronomiczne (36%), strefy na świeżym powietrzu (32%) oraz pokoje do relaksu (31%). Blisko połowa ankietowanych wskazała dedykowane miejsca do pracy jako najbardziej preferowane. Do tej grupy przestrzeni zaliczane są strefy open space z przypisanym miejscem (46%) lub stanowiska pracy w pomieszczeniach gabinetowych (48%).

Drugą najczęściej wybieraną kategorią pomieszczeń, które wykorzystywane byłyby przynajmniej kilka razy w tygodniu lub w miesiącu, były pomieszczenia wspierające wykonywanie różnych rodzajów pracy, np. miejsca do odbywania szybkich spotkań wydzielone z przestrzeni typu open space, pokoje do pracy w skupieniu, czy strefy projektowo-kreatywne.

Co ciekawe, odnotowano niewielkie zainteresowanie przestrzeniami typu budki telefoniczne oraz miejsca do szybkich spotkań na stojąco.

Może to wynikać z faktu, że pokolenie Z przedkłada aplikacje społecznościowe ponad tradycyjne formy komunikacji. Według badania, 83% ankietowanych najchętniej wykorzystuje w komunikacji aplikację Facebook Messenger (83%), natomiast tradycyjne formy komunikacji z otoczeniem, jak rozmowa twarzą w twarz, rozmowa telefoniczna czy SMS-y były wybierane odpowiednio przez 65%, 55% i 50% wszystkich respondentów –komentuje Jan Szulborski, Senior Consultant, Consulting & Research, Cushman & Wakefield.

Niskim zainteresowaniem Zetek cieszył się trzeci typ podstawowej przestrzeni do pracy, jakim są strefy z nieprzypisanymi miejscami pracy, czyli hot deski. Z takiego rozwiązania w ogóle nie chciałoby korzystać aż 44% respondentów. Pokrywa się to z oczekiwaniami ankietowanych dotyczącymi pozytywnych doświadczeń w biurze – 44% wszystkich ankietowanych (3. miejsce) wskazało posiadanie swojego dedykowanego miejsca w biurze jako element idealnego środowiska pracy.

Przestrzenie_pracy.png

Jedną z ciekawszych obserwacji jest niechęć Zetek do hot desków i chęć posiadania swojego kawałka podłogi w okolicach przypisanego biurka lub gabinetu. Przypominam, że mówimy tu o osobach, które jednocześnie pełnymi garściami korzystają z dobrodziejstw ekonomii współdzielenia (sharing economy) w odniesieniu np. do mieszkań, samochodów, rowerów czy hulajnóg elektrycznych. Jest to jeszcze bardziej intrygujące w perspektywie upodobania pokolenia Z do pracy hybrydowej (61%), która zakładałaby od 1 do 3 dni pracy zdalnej. Z perspektywy pracodawcy oznaczałoby to, że stanowisko pracy stałoby puste od 20-60% czasu, a w rzeczywistości te liczby byłyby jeszcze większe, ponieważ musimy wziąć pod uwagę także urlopy, choroby, szkolenia, czy wyjazdy służbowe. Przed wieloma organizacjami stoi więc niezwykle ważne zadanie związane z edukacją pracowników, w szczególności, jeśli chciałyby one dokonać optymalizacji zajmowanej przestrzeni poprzez wprowadzenie bardziej elastycznego środowiska pracy, a tym samym dostosowanie liczby biurek do rzeczywistych potrzeb – komentuje Aleksander Szybilski, szef działu Workplace Strategy w Cushman & Wakefield.

Pełna wersja raportu do pobrania pod linkiem: https://info.cushmanwakefield.com/l/263412/2020-09-24/348sh8

O Cushman & Wakefield

Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) jest wiodącą na świecie firmą doradczą świadczącą usługi na rzecz najemców i właścicieli nieruchomości komercyjnych. Cushman & Wakefield należy do grupy największych firm doradczych na rynku nieruchomości, zatrudnia ok. 53 tysiące pracowników w 400 biurach i 60 krajach na całym świecie. W 2019 roku jej przychody wyniosły 8,8 mld USD. Do najważniejszych usług świadczonych przez firmę należą zarządzanie nieruchomościami, obiektami i projektami, pośrednictwo w wynajmie powierzchni, obsługa transakcji na rynkach kapitałowych, wyceny i inne. Więcej informacji można uzyskać na stronie: www.cushmanwakefield.com lub na Twitterze: @CushWakeCE