Nowojorska Piąta Aleja ponownie najdroższą ulicą handlową świata. Warszawski Nowy Świat na 35. miejscu

Piąta Aleja

Z najnowszego raportu międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield Main Streets Across the World (Główne ulice handlowe świata) wynika, że nowojorska Piąta Aleja utrzymała pozycję najdroższej ulicy handlowej świata, przy czym na drugie miejsce globalnego rankingu awansowała Via Montenapoleone w Mediolanie. Warszawski Nowy Świat w tegorocznym zestawieniu zajął 35. miejsce awansując tym samym o dwie lokaty.

Jak podaje Cushman & Wakefield, w 33. edycji swojego raportu, czynsze przy Via Montenapoleone wzrosły rokrocznie o 20% do 1766 USD/st. kw./rok. Tym samym na trzecie miejsce spadła hongkońska dzielnica Tsim Sha Tsui, gdzie koszty najmu wzrosły o 4%, osiągając poziom 1493 USD/st. kw./rok. Z kolei czynsze przy Piątej Alei w Nowym Jorku utrzymują się na stabilnym poziomie 2000 USD/st. kw./rok.
W pierwszej piątce najdroższych ulic handlowych świata znalazły się aż trzy lokalizacje w Europie, w tym New Bond Street w Londynie i Pola Elizejskie w Paryżu, które zajęły odpowiednio czwarte i piąte miejsce globalnego zestawienia. Łącznie, do pierwszej dziesiątki zakwalifikowało się aż pięć ulic europejskich – na miejscu 7. znalazła się Bahnhofstrasse w Zurychu, a na 10. – wiedeńska Kohlmarkt.
Jedyną polską ulicą handlową, która zakwalifikowała się do zestawienia jest Nowy Świat, który zanotował 7-procentowy wzrost czynszów r/r. Roczna cena za metr kwadratowy wynosi obecnie 88 USD, co plasuje tę lokalizację na 35. miejscu wśród najdroższych ulic na świecie.

To, co odróżnia Nowy Świat od innych ulic handlowych, które znalazły się w rankingu, to oferta zdominowana przez najemców z sektora convenience i gastronomii, podczas gdy topowe ulice na świecie posiadają bogatą ofertę marek modowych, w tym wiele wiodących brandów luksusowych. Oczekujemy, że zróżnicowaniu najemców przy Nowym Świecie może w dłuższej perspektywie czasu sprzyjać konsekwentna strategia nakierowana na transformację centrum miasta, czyli wykreowanie tzw. Nowe Centrum Warszawy, gdzie powstanie strefa przyjazna i atrakcyjna dla klientów, mieszkańców i turystów. Przykładem może być między innymi rewitalizacja ulicy Chmielnej, przebudowa Kruczej, przebudowa Placu Trzech Krzyży czy zapowiadana realizacja długo wyczekiwanego placu Centralnego, co w perspektywie kilku lat pozwoli na stworzenie atrakcyjnego klastra lokalizacji handlowych, które mają szansę przyciągnąć wielu interesujących najemców,”  – komentuje Magdalena Gniazdowska, Leasing Manager, Retail Agency w Cushman & Wakefield.

Ranking globalny w 2023 r. Ranking globalny w 2022 r. Kraj Miasto Lokalizacja Czynsz (USD/st. kw./rok) Czynsz (EUR/mkw./rok) Od czasu sprzed pandemi do teraz (w walucie lokalnej) Rok do roku (w walucie lokalnej)
1 1 USA Nowy Jork Górna Piąta Aleja (ulice od 49. do 60.) 2000 20 384 14% 0%
2 3 Włochy Mediolan Via Montenapoleone 1766 18 000 31% 20%
3 2 Chiny Hongkong Tsim Sha Tsui (sklepy przy głównych ulicach) 1493 15 219 -39% 4%
4 4 Wielka Brytania Londyn New Bond Street 1462 14 905 -11% 0%
5 5 Francja Paryż Pola Elizejskie 1120 11 414 -18% 0%
6 6 Japonia Tokio Ginza 912 9299 0% 0%
7 7 Szwajcaria Zurych Bahnhofstrasse 907 9243 -2% 1%
8 8 Australia Sydney Pitt Street Mall 747 7612 -24% 0%
9 9 Korea Południowa Seul Myeongdong 642 6542 -19% 5%
10 11 Austria Wiedeń Kohlmarkt 506 5160 6% 2%

Źródło: Cushman & Wakefield

Wskaźnik pustostanów w najbardziej atrakcyjnych lokalizacjach handlowych utrzymuje się na niskim poziomie, co powoduje mocną rywalizację o lokale pojawiające się na rynku, a to z kolei przekłada się na wysokość czynszów. Pomimo negatywnego wpływu na gospodarkę, obaw związanych z ograniczaniem przez konsumentów wydatków na cele niezwiązane z artykułami pierwszej potrzeby, sieci handlowe są zainteresowane wynajmem flagowych sklepów i rozwojem ich oferty na największych rynkach. Sklepy te są kluczowym elementem obecności marki na rynku handlowym. Stanowią fizyczne uosobienie marki – coś, co bardzo trudno osiągnąć w kanale online. Często towarzyszy temu unikalna oferta produktów dostępnych wyłącznie w sklepie stacjonarnym, mająca na celu zachęcenie klientów odwiedzenia salonu,”  – tłumaczy Rob Travers, dyrektor działu nieruchomości handlowych w regionie EMEA w Cushman & Wakefield

Wraz z wychodzeniem świata z globalnej pandemii obserwujemy również postępujące odbicie w sektorze najbardziej atrakcyjnych lokalizacji handlowych, z których większość odnotowała wzrost czynszów w 2023 roku. W tym czasie czynsze za wynajem powierzchni przy głównych ulicach handlowych świata wzrosły w walutach lokalnych średnio o 4,8% r/r. Największe wzrosty zarejestrowano w krajach regionu Azji i Pacyfiku (średnio o 5,3%), Ameryce Północnej i Południowej (+5,2%) oraz Europie (+4.2%).
W oparciu o dane własne, Cushman & Wakefield prezentuje w swoim raporcie czynsze bazowe w najlepszych w swojej klasie lokalizacjach miejskich na całym świecie, które w wielu przypadkach powiązane są z sektorem dóbr luksusowych. Raport także zawiera zestawienie lokalizacji z najwyższymi czynszami na świecie – po jednej z każdego kraju.
Cushman & Wakefield w Polsce opublikował także w tym tygodniu raport „Handlowy sezon emocji” dotyczący doświadczeń towarzyszących klientom centrów handlowych:
Metodologia

Raport prezentuje czynsze bazowe w najlepszych w swojej klasie lokalizacjach miejskich na całym świecie, które w wielu przypadkach powiązane są z sektorem dóbr luksusowych. Na wysokość czynszów w tym szczególnym segmencie rynku stosunkowo niewielki wpływ mają dodatkowe obniżki, pakiety zachęt czy modele najmu przewidujące współdzielenie ryzyka, które upowszechniły się na szerszych rynkach handlowych na świecie.

Zobacz także: Czy polskie miasta chcą być smart?

O Cushman & Wakefield


Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) jest wiodącą na świecie firmą świadczącą usługi na rzecz właścicieli i najemców nieruchomości komercyjnych. Zatrudnia ok. 52 tys. pracowników w ok. 400 biurach i 60 krajach na całym świecie. W 2022 roku jej przychody wyniosły 10,1 mld USD. Do najważniejszych usług świadczonych przez firmę należą m.in. zarządzanie nieruchomościami, obiektami i projektami, pośrednictwo w wynajmie powierzchni, obsługa transakcji na rynkach kapitałowych oraz wyceny. Za swoją kulturę i działania na rzecz różnorodności, równego traktowania i inkluzywności, a także ESG oraz inne inicjatywy, Cushman & Wakefield otrzymuje wiele wyróżnień i nagród w konkursach branżowych czy biznesowych. Dodatkowe informacje na stronie: www.cushmanwakefield.com.