Zmiany na stanowisku dyrektora zarządzającego, wdrożenie regulacji i strategii związanych z COVID-19 w kilkudziesięciu budynkach biurowych, handlowych i magazynowych, nowe mandaty zarządcze, rozwój portfolio usług i przygotowanie do debiutu na instytucjonalnym rynku mieszkań na wynajem – tak w dużym skrócie wyglądał pierwszy rok MVGM w sektorze nieruchomości w Polsce.
Aktualnie nasz zespół zarządza portfelem o powierzchni ponad 1,3 mln mkw. w ramach obiektów biurowych, handlowych i magazynowych, należących do 25 klientów, między innymi IMMOFINANZ, PKO TFI, AEW, INVEL, DEKA Immobilien, Savills Investment Management, Sharow Capital, Hansainvest czy WP Carey. Ponadto, wspólnie z z Łukaszem Mazurczakiem, blisko współpracujemy z zarządem firmy w Europie oraz lokalnymi dyrektorami, co wzmacnia wymianę wiedzy i najlepszych praktyk z europejskiego rynku property management. Tak bliska współpraca to podstawa sukcesu MVGM na europejskich rynkach, zwłaszcza w tak trudnym momencie, kiedy cała branża nieruchomości zmaga się ze skutkami pandemii – wyjaśnia Agnieszka Nowak, Dyrektor Zarządzająca, MVGM.
Zmiany na szczycie MVGM i przygotowanie do debiutu
Decyzja, aby zespół zarządczy tworzyły osoby z wewnątrz firmy, pomogła w utrzymaniu ciągłości biznesowej i kontynuowaniu realizacji naszej strategii bez żadnych zakłóceń. Jeden z głównych celów, który przed nami stoi to, obok rozwoju biznesu i relacji z polskimi klientami, przygotowanie firmy do ekspansji i rozwoju w segmencie mieszkań na wynajem. W związku z tym koncentrujemy się również na rozbudowie naszego polskiego zespołu oraz pracujemy nad stworzeniem platformy online dedykowanej zarządzaniu nieruchomościami mieszkaniowymi. Nasza decyzja o tym, aby wejść na rynek PRS, to odpowiedź na dywersyfikację sektora nieruchomości w Polsce – dodaje Łukasz Mazurczak, Dyrektor Zarządzający, MVGM.
Portfolio usług coraz bogatsze
W ostatnich miesiącach skupialiśmy się również na rozszerzaniu wachlarza usług skierowanych do naszych klientów. Nasze portfolio zostało uzupełnione między innymi o usługi w zakresie project management czy audyty techniczne. Ponadto, od jakiegoś czasu przeprowadzamy ekspertyzy w zakresie poprawności rozliczeń opłat serwisowych w niezarządzanych przez nas budynkach – tłumaczy Agnieszka Nowak.
Nowi klienci i renegocjacje
MVGM z jednej strony pozyskuje nowych klientów, a z drugiej – wspiera tych obecnych w renegocjacjach umów najmu ze względu na COVID-19. W ostatnich miesiącach podpisaliśmy ponad 200 aneksów z najemcami zarządzanych przez nas centrów handlowych, co miało na celu między innymi wsparcie najemców, a przede wszystkim zabezpieczenie przychodów właścicieli tych obiektów w przyszłości. Pamiętajmy bowiem, że nie zostali oni objęci tarczą antykryzysową, a podobnie jak większość przedsiębiorców aktywnych na polskim rynku mocno odczuwają negatywne skutki pandemii – dodaje Agnieszka Nowak.
W każdym z tych przypadków opieraliśmy się efektach naszej współpracy z oddziałami MVGM w Niemczech, Holandii, czy Hiszpanii. Nasza paneuropejska współpraca obejmująca dziesięć europejskich rynków nieruchomości pozwala lepiej reagować na tak nieprzewidziane sytuacje jak COVID-19. Na bieżąco dyskutujemy o tym, jakie działania przynoszą pożądane skutki, co warto wdrożyć i jakie nowe rozwiązania rozważyć – tłumaczy Łukasz Mazurczak.
Gotowi na 2021
To dodatkowo motywuje nas do pogłębiania naszej specjalizacji w ramach zarządzania projektami, audytów technicznych czy obsługi procesów finansowych, ponieważ te działania przekładają się na realną optymalizację wydatków naszych klientów. Zatem oprócz wspomnianego wcześniej debiutu w segmencie PRS, czy dalszego rozwoju portfela zarządzanych budynków, zamierzamy mocno koncentrować się na usprawnianiu świadczonych już usług. To pomogło nam zbudować zaufanie klientów w tak bezprecedensowym czasie dla całego sektora, jakim jest pandemia koronawirusa – podsumowuje Łukasz Mazurczak.
[…] W Polsce segment najmu instytucjonalnego to zaledwie ok. 4–5 proc. rynku. Globalnie jest to ponad 25 proc. Rozwój segmentu PRS przyspieszy w latach 2021-2022, co wpłynie na wzrost potencjalnych dochodów z najmu oraz wzrost wartości portfela. Cavatina planuje mocno zaistnieć na tym rynku stając się operatorem ponad 2200 mieszkań na wynajem, budując nowoczesną platformę oraz scentralizowany i wygodny system zarządzania najmem. W ocenie firmy, inwestycje, które zostaną rozpoczęte właśnie teraz – w czasie pandemii – mają ogromne szanse na sukces i bardzo dobrze wpiszą się w dążenia wielu firm planujących nową organizację pracy biurowej w nowoczesnych komfortowych warunkach w erze postcovidowej. Firma ma zabezpieczone projekty, które pozwolą jej na osiągnięcie skali 1 mln mkw. do końca 2025 r. Zobacz także: To były intensywne miesiące – MVGM podsumowuje pierwszy rok działalności w Pols… […]