Trei zapowiada dwa otwarcia parków handlowych w grudniu i wzmacnia wewnętrzny dział najmu

Jacek Wesołowski dyrektor zarządzający, Trei Real Estate Poland

Wskutek pandemii COVID-19 aktywność budowlana w sektorze handlowym w 2020 r. wyraźnie spowolniła, szczególnie jeśli chodzi o duże obiekty. Umacnia się natomiast trend wygodnych i lokalnych zakupów, co wyraźnie widać w podaży. Według JLL aż 80% powierzchni handlowej oddano w III kwartale w centrach convenience i parkach handlowych. Firma Trei Real Estate Poland, deweloper sieci Vendo Park, zapowiada realizację planu dostarczenia w grudniu jeszcze dwóch parków handlowych, ma zabezpieczone cztery pozwolenia na budowę pod przyszłoroczne projekty i wzmacnia swój wewnętrzny dział najmu o kolejnych specjalistów.

W III kwartale 2020 r. rynek handlowy w Polsce wzbogacił się o 54 000 mkw. nowej powierzchni. Wyraźnie dominowały małe formaty handlowe – 53% udziału w ogólnym wyniku przypadło na centra typu convenience, a 27% na parki handlowe. We wrześniu Trei Real Estate Poland oddał do użytku już czwarty w tym roku park handlowy w Częstochowie.

Pomimo pandemii udaje nam się wypełniać zamierzone na ten rok cele. Plan dostarczenia na rynek sześciu Vendo Parków zostanie zrealizowany. Oddaliśmy dotąd nowe obiekty w Jaworze, Płocku, Solcu Kujawskim i Częstochowie. Przed nami jeszcze otwarcia dwóch parków handlowych w Łukowie oraz Władysławowie. W przyszłym roku chcemy utrzymać ten sam poziom wzrostu naszego portfela. Aktualnie w budowie jest Vendo Park w Zielonce. Ponadto mamy już pozwolenia na budowę w Piekarach Śląskich, Koszalinie, Myśliborzu, Oświęcimiu i rozważamy jeszcze dwie inne lokalizacje. Przy średnim czasie realizacji inwestycji trwającym sześć miesięcy, do lipca 2021 r. otworzymy prawdopodobnie sześć nowych obiektów – mówi Jacek Wesołowski dyrektor zarządzający, Trei Real Estate Poland.

Zobacz także: Pierwszy polski salon Zuliani Arredi lokuje się w Domotece

Najemcy wybierają parki, Trei przygotowuje swój zespół

Wiosenny lockdown i kolejne obostrzenia wynikające z drugiej fali pandemii najmocniej dotknęły sklepy wielkopowierzchniowe i galerie handlowe. Okresowe zamknięcie sklepów w dużych centrach handlowych skłoniło wielu najemców do zmiany strategii sprzedażowej. Poza wzmocnieniem kanału e-commerce, niektóre marki zdecydowały się na zamknięcie części sklepów stacjonarnych. Przykładem jest sieć CCC, która rezygnuje ze 100 sklepów, w tym 30 w Polsce. Co ciekawe, żaden z nich nie jest zlokalizowany w parku handlowym.

Wiosną byliśmy jedną ze stron negocjacji między właścicielami parków handlowych w Polsce, a ich najemcami. Udało nam się dość szybko porozumieć. Podpisane wówczas aneksy umów najmu nadal działają dla niektórych naszych klientów. W drugiej fali pandemii sytuacja w parkach wygląda stabilnie, co nie zapowiada podjęcia kolejnych rozmów na szeroką skalę – komentuje Jacek Wesołowski.

Od pewnego czasu na rynku uwydatnia się trend wejścia do parków handlowych nowych najemców, którzy jak dotąd kojarzeni byli z obecnością w dużych galeriach handlowych. W Vendo Parkach do grona takich marek dołączały na przestrzeni ostatnich lat na przykład Empik, Sinsay, czy Smyk.

Nasz portfel Vendo Parków w Polsce tworzymy od 2013 r. Do grudnia będzie liczył on łącznie 21 obiektów. Mamy ambitne plany deweloperskie na kolejny rok, uwzględniające oddanie kolejnych sześciu lub siedmiu parków. Aby przy tej dynamice wzrostu zapewnić płynność komercjalizacji naszych projektów, zatrudniliśmy dwie specjalistki do wewnętrznego działu najmu Trei. Ponieważ nie korzystamy ze wsparcia firm zewnętrznych, wzmocnienie zespołu to kluczowe posunięcie, które pomoże nam sprawnie przeprowadzić przypadające na 2021 r. odnowienia umów z najemcami w naszych dawniej wybudowanych obiektach – podsumowuje Jacek Wesołowski.

1 KOMENTARZ

Comments are closed.