Site icon Real Estate Talks

Zdalnie, hybrydowo czy w biurze? Co wybiorą firmy w 2021 r.

Efektywność działania pracodawcy oceniają najlepiej w przypadku wykonywania obowiązków zdalnie (92%), następnie głównie w biurze (89%). Mniej pozytywnych opinii otrzymał model pracy hybrydowej – jednak zaledwie o 7 punktów procentowych różnicy. Wraz z początkiem roku 2021 zarządy zadają sobie pytanie – jaki model organizacji pracy sprawdzi się najlepiej dla ich firm? Czy nowe warunki wymagają dodatkowych zmian? Antal wraz z agencja nieruchomości komercyjnych Corees Polska przygotował odpowiedź na te i inne pytania w dziś opublikowanym raporcie “Model pracy a efektywność i zadowolenie pracowników”.

Tryb zdalny na już – jakich zmian wymaga?

Źródło danych: Raport “Model pracy a efektywność i zadowolenie pracowników (MPEZ)”

Aż 49% badanych przez ostatnie miesiące pracowało zdalnie. Osób, które pracę wykonywały hybrydowo, czyli 50% z biura i 50% zdalnie było niewiele mniej (43%). Tylko 9% pracowników swoje obowiązki wykonywało stricte z biura. Czas pandemii jak nigdy wcześniej pozwolił firmom zweryfikować różne modele organizacji pracy i z góry przystosować się do dominującego trybu online. Żeby to zrobić modyfikacji wymagała infrastruktura techniczna, ale i również zapewnienie bezpieczeństwa danych. 52% firm deklaruje, że musiała wprowadzić nowe procedury w tym obszarze i uaktualnić swój system.

To co pracodawcy cenią najbardziej w pracy zdalnej to efektywność (92% ocenia ten aspekt bardzo dobrze). Innymi dobrze ocenianymi aspektami są ograniczone koszty podróży służbowych (81%) oraz utrzymanie poziomu wynagrodzeń (71%). Natomiast 35% respondentów negatywnie mówi o integracji i współpracy. Ważną próbą, przed którą w zdalnej rzeczywistości stają organizacje wydaje się również rekrutacja pracowników – jednak jest w modelu zdalnym oceniana negatywnie przez 16% badanych. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku onboardnigu pracowników, gdzie negatywnych wskazań było 29%.

W związku z wszechobecną pracą zdalną pracodawcy w bardzo krótkim czasie musieli uzupełnić infrastrukturę i sprzęt. Wiele firm zmuszonych zostało do technologicznego upgrade’u. Lawinowy wzrost zapotrzebowania na hardware spowodował braki w magazynach dystrybutorów. Na nowy sprzęt trzeba było czekać nawet do dwóch miesięcy, co wpłynęło na opóźnienie onboardingu u niektórych przedsiębiorców – komentuje Fabian Pietras, Business Unit Director Antal IT Services.

Czy model hybrydowy zostanie z nami na dłużej?

Z perspektywy pracowników model hybrydowy ma następujące zalety: komunikacja z członkami zespołu (83% pozytywnych wskazań) i dojazd (82% pozytywnych wskazań). Wysoko plasuje się również komunikacja z przełożonymi oraz ergonomia miejsca pracy i zadowolenie. Podobnie jak w przypadku pracy w pełni zdalnej do wyzwań zalicza się integracja i współpraca (40% wskazań negatywnych), a także onboarding pracowników (31% negatywnych wskazań). Lepiej jednak się plasuje rekrutacja – zakładając model częściowej obecności w biurze, łatwiej jest zaplanować spotkania face to face.

Firmy, rozważając przyszłe działania, powinny przeanalizować poszczególne modele pod kątem najistotniejszych dla nich czynników. Natomiast wdrażając konkretny typ, warto zadbać w szczególności o obszary będące największym zagrożeniem dla funkcjonowania biznesu. Rotacja otrzymała najwięcej negatywnych ocen w przypadku stałej pracy w biurze (o ponad 23% mniej pozytywnych wskazań niż przy innych modelach). W tej sytuacji również zadowolenie pracowników jest często negatywnie oceniane przez pracodawców. Wiąże się to bezpośrednio z preferencją pracowników do pracy hybrydowej i traktowaniem możliwości pracy zdalnej jako cennego, ale też już powszechnego i standardowego benefitu – zauważa Artur Skiba, prezes Antal.

Co wybiorą firmy w 2021?

Pracodawcy deklarują, że mimo iż model hybrydowy nie jest idealnym rozwiązaniem w ich firmach będzie nadal on dominował (77%) wskazań. Grupy, od których wymagana jest częstsza obecność w biurze, to osoby wdrażające się do organizacji, stażyści i młodsi specjaliści, a także pracownicy front office. To będzie wpływało również na zmianę roli biura – przede wszystkim jako wizytówki firmy w oczach przyszłych pracowników oraz klientów, a także jako miejsca wspierającego onboarding i integrację, w szczególności nowych pracowników. Ważne będą jakość wyposażenia, wygląd biura i dogodna lokalizacja, które ułatwią rekrutację i podtrzymywanie kontaktów biznesowych.

Źródło danych: Raport “Model pracy a efektywność i zadowolenie pracowników (MPEZ)”

Zadowolenie z pracy zdalnej lub hybrydowej, jakie wykazują pracodawcy, i zamiar utrzymania takiego modelu w kolejnym roku nie dziwi, jeśli pod uwagę weźmiemy wynikające z nich korzyści. Przede wszystkim to zmniejszenie kosztów utrzymania firmy przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej efektywność pracy pracowników, o co głównie obawiano się na początku pandemii. Wszystko uzależnione jest jednak od branży, w jakiej firma funkcjonuje, a także stanowisk poszczególnych pracowników w strukturze firmy. Już teraz pracodawcy wskazują konieczność wprowadzania specjalnych rozwiązań np. dla osób wdrażających się do organizacji, stażystów i młodszych specjalistów oraz pracowników front office. – komentuje Marek Ciunowicz, CEO, Corees Polska. Pracodawca będzie musiał zatem ulepszać rozwiązania w obu modelach, by sprostać oczekiwaniom kadry przy jednoczesnym utrzymaniu efektywności przedsiębiorstwa i sprawowaniu kontroli nad pracownikami, co z perspektywy pracodawców łatwiejsze jest w przypadku pracy biurowej. Kwestia jaka pozostaje otwarta, to forma kontraktu i przestrzeń w jakiej przyjdzie firmom kontynuować swoje działania – dodaje.

***

Informacje o raporcie: Raport “Model pracy a efektywność i zadowolenie pracowników (MPEZ)” ma za zadanie odpowiedzieć na te pytania dzięki zsumowaniu doświadczeń kilkuset pracodawców i pracowników. W raporcie pokazujemy, które aspekty pracy (czy zdalnej, czy w biurze) oceniane są jako efektywne, które budzą zadowolenie pracowników, a które wpływają na potencjalne zagrożenia dla organizacji, takie jak zwiększona rotacja czy niesprawna komunikacja wewnętrzna. Raport można pobrać tutaj: https://antal.pl/wiedza/raport/model-pracy-a-efektywnosc-i-zadowolenie-pracownikow

O badaniu: Badanie wśród 315 pracodawców zostało przeprowadzone metodą CAWI w grudniu 2020 roku. Badanie wśród 956 pracowników (specjalistów i menedżerów) zostało przeprowadzone metodą CAWI w grudniu 2020 r.

Raport realizowany jest we współpracy z agencja nieruchomości komercyjnych Corees Polska. www.corees.pl

O Antal

Antal jest liderem rekrutacji specjalistów i menedżerów oraz doradztwa HR. Marka Antal jest obecna w Polsce od 1996 roku. W ramach Grupy Antal funkcjonuje polska spółka, która powstała w 1996 roku oraz spółka otwarta w 2014 roku w Czechach i spółka Enloyd – na Węgrzech. W Polsce biura w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu oraz Gdańsku prowadzą projekty w Polsce i za granicą, dla największych globalnych oraz lokalnych przedsiębiorstw ze wszystkich sektorów gospodarki. Jako jedna z pierwszych firm rekrutacyjnych na polskim rynku wprowadziliśmy macierzowy podział zespołów, dzięki czemu nasi konsultanci specjalizują się zarówno w rekrutacji w zakresie sektora, jak i stanowiska. Obecnie w Antal działa 10 dywizji rekrutacyjnych oraz zespoły doradzające firmom w zakresie oceny i rozwoju pracowników, employer brandingu oraz analiz rynkowych. W 2018 roku uruchomiono również dwie innowacyjne usługi: platformę dla freelancerów – REX oraz Agencję Pracy Robotów.

Zobacz także: Próg opłacalności na rynku biurowym poszukiwany 

O Corees Polska

Corees Polska to niezależna firma doradcza, oferująca szeroki zakres usług brokerskich dla najemców oraz właścicieli nieruchomości komercyjnych, oferująca wsparcie w zakresie najmu powierzchni biurowych, magazynowych, handlowych oraz doradztwa inwestycyjnego. W oparciu o 26-letnie doświadczenie eksperckie oraz wykfalifikowany zespół doradców, Corees prowadzi działania w głównych ośrodkach biznesowych, jak również w miastach regionalnych.  Współpraca z Klientami  realizowana jest przez cały zespół Corees w oparciu o pełen profesjonalizm oraz transparentność relacji, zgodnie z najwyższymi międzynarodowymi standardami. Elastyczność współpracy, dyspozycyjność oraz partnerskość relacji stoi u podstaw wszystkich działań agencji – zarówno wielopoziomowych, jak i mniejszych projektów, związanych
z renegocjacjami umów najmu czy poszukiwaniami nowych lokalizacji.  W zakresie usług dodatkowych, towarzyszących procesom transakcyjnym Corees Polska oferuje usługi prawne, projektowe, architektoniczne, czy wykończeniowe. www.corees.pl

Exit mobile version